SZC logo

Ceglédi Szakképzési Centrum

OM kód: 203068/004 | 2700 Cegléd, Kossuth Ferenc utca 32.

Intézmény logo

Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Technikum

HírekKözérdekű adatokOUTLOOKKRÉTA

Hírek

2024. ápr. 8.

Közgázosok Lengyelországban

Közgázosok a lengyel-magyar barátság nyomában

Iskolánk 12.-es, emelt történelmet tanuló csoportja, a Wacław Felczak Alapítvány Polonica Varietas pályázatán a Ceglédi Közgazdasági Alapítvány által elnyert 1 760 000 Ft-os támogatás révén, egy lengyelországi tanulmányi kiránduláson vehetett részt. Az utazás előkészítéseként a történelemtanulás során kiemelt figyelmet fordítottunk a lengyel-magyar közös múltra, ennek kiemelkedő alakjaira. 2024. március 22-én, a másnapi lengyel-magyar barátság napjára való tekintettel, megkoszorúztuk Cegléden a lengyel Dembiński és Wysocki tábornokok 1849-es itt-tartózkodását is megörökítő emléktáblát.

1. nap (2024. április 4.): Reggel 6-kor indultunk Ceglédről, az iskola elől. Út közben csatlakozott hozzánk idegenvezetőnk: Bodó Péter környezetvédelmi szakmérnök, utazásszervező, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Bugát Pál Egyesületének vezetője, aki egyetemi tanulmányait Lengyelországban végezte, és akire nyelvtudása, felkészültsége és kapcsolatrendszere révén az egész út során mindenben támaszkodhattunk. A késő délután folyamán Krakkó Óvárosával ismerkedtünk. Szállásunk és étkezésünk a Hotel Rok diákszállóban volt.

1. nap (2024. április 5.): A délelőtt folyamán 4 órás, magyar nyelvű idegenvezetős városnézésen vettünk részt Krakkóban. Megtekintettük a legfontosabb látnivalókat, köztük a magyar történelemhez kapcsolódókat: Rynek (Főtér), Posztócsarnok, Mária-templom, Flórián-kapu, Barbakán, Collegium Maius, Királyok útja, Wawel: királyi palota és székesegyház (fent Szent Hedvig, az altemplomban Báthory István és Józef Piłsudski sírjával), a sárkány szobra, Balassi Bálint emléktáblája. Délután elutaztunk Oświęcimbe. Az auschwitzi és birkenaui egykori koncentrációs- és megsemmisítőtábor (ma emlékhely és múzeum) bejárása 3,5 óráig tartott, magyar nyelvű idegenvezetéssel, kiemelt figyelemmel a magyar barakkra. Nagy hatással volt ránk a „legnagyobb magyar temető”, közösen feldolgoztuk és értelmeztük az itt látottakat.

1. nap (2024. április 6.): Délelőtt pár száz méterrel a föld alatt megnéztük a bochniai sóbányát (benne Szent Kinga kápolnáját) lengyel nyelvű vezetéssel, idegenvezetőnk tolmácsolásában. Kora délután Limanowába utaztunk. Felkerestük az 1914-es csata helyszínét és a sírkertet, megemlékeztünk a magyar és a lengyel hősökről, illetve a két nép barátságáról. Utolsó helyszínünk Ószandec volt, ahol a klarissza kolostort látogattuk meg, ami nekünk nemcsak Szent Kinga miatt fontos, hanem mert a klarissza apácák voltak Cegléd földesurai is 1368 és 1782 között. 15 óra után indultunk haza Ceglédre, ahová 21:15-kor érkeztünk.

Az idegenvezető személyén és előadásain keresztül, illetve lengyelekkel beszélgetve ízelítőt kaptunk a lengyel kultúrából, életmódból, gasztronómiából és a lengyel-magyar barátságból is. Ahol lehetőségünk volt rá, tiszteletünket kifejező nemzetiszín szalaggal díszítettük a közös múltunk nagy alakjaihoz kötődő emlékhelyeket.

Köszönjük a Wacław Felczak Alapítvány Kuratóriumának, hogy megvalósíthattuk ezt a régen várt tanulmányi kirándulást, és hogy a támogatásnak köszönhetően diákjaink a lengyel-magyar barátság elkötelezett híveivé válhattak!

Kovács Zoltán történelemtanár

Waclaw Felczak Alapítvány :: Pannonia5

KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Egyeztetett felvételi jegyzék

A listában keresni a ctrl+g billentyűkkel lehet, a tanuló oktatási azonosítójával.

2024. ápr. 28.

Kazincy-érmes Közgázos

Tizedikesként máris Kazincy-érmes Gál Vanessza, iskolánk tanulója.

2024. ápr. 22.

Diákdiri választás eredménye

A diákdiri választás eredménye. Gratulálunk a győztesnek!

2024. márc. 20.

Partnereink

SZC logo

Ceglédi Szakképzési Centrum

Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Technikum

2700 Cegléd, Kossuth Ferenc utca 32.